2.7.14

nocino

Natten den 24e juni, på San Giovanni, ska man enligt traditionen plocka valnötterna för att göra nocino. Kvinnan med mest erfarenhet på området ska barfota klättra upp i trädet och plocka nötterna. Eftersom jag var enda kvinnan i närheten föll lotten på mig. Erfaren eller ej. Våra träd är höga och svårklättrade så jag nöjde mig med att stå stadigt med bara fötter på marken. 33 valnötter plockade jag med stor omsorg.

Valnötterna ska vara helt felfria, utan märken eller skador.
En perfekt omogen valnöt är tydlig i formen men helt genomskinlig.
Man skär dem i fyra klyftor.
Och varvar med socker i en burk.
Såhär.
 Sen får burken stå i solen några dagar.
Ganska snart löses sockret och det blir såhär fint.
Valnötterna skrumpnar och sjunker till botten, och då fyller man på med alkohol.

Och sen blir det väldigt svart, väldigt fort, så jag hann inte ta fler bilder innan allt blev osynligt. Nu väntar vi i fyrtio dagar, sen filtrerar vi och häller på flaskor. Så får vi smaka och se om det egentligen går att dricka. Det fina med detta receptet är ju att man tar vara på valnötternas egna vatten istället för att tillsätta vanligt. Men så vet man inte heller riktigt hur starkt det blir. Vi får se hur det går.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Det låter och ser ju fantastiskt ut! /Martin

b i s y s s l a r n a sa...

Men du, kom och smaka vettja när det är klart! Det vore nåt.
Kram!

Unknown sa...

Det låter det, och det vill vi gärna! Kanske står det sig ett tag? Kram!