18.4.12

siena


I Siena är torget precis så fint som alla säger. Jag förundras varje gång jag kommer dit, över ljuset, proportionerna och människorna som befolkar det, dygnet runt. Det verkar omöjligt att tröttna på det och inga bilder gör det egentligen rättvisa. Istället råder jag alla som ännu inte varit där att åka dit.
Det är det värt.
Inne i det stora palatset, Palazzo Pubblico, finns ett rum med de kanske finaste freskerna jag någonsin sett. Denna gången fick Ingela och Urban beundra dem på egen hand medan jag och Marco åkte till de helande baden Petriolo. Efter ett par timmar i det heta vattnet, mjuka i kroppen, och lena och svavelosande om huden, åkte vi tillbaka till stan. Där och då bjöd Siena på resans enda störtskur. Vi mötte upp de lite blöta men glada föräldrarna, och fick oväntat en present. Ett pussel.
Jag älskar att lägga pussel och när jag var liten fick jag nog ett pussel varje jul, större och svårare för varje år som gick. Sienapusslet visade sig vara alldeles fantastiskt bra och lagom på alla sätt. Inte för stort, och inte för svårt. Och väldigt vackert. Helt perfekt för en hängig eftermiddag med värsta aprilvädret utanför dörren.

5 kommentarer:

Galini sa...

Oh!! Wonderful!!
I started this year with puzzles! One with 500 I did it with Francesca and one with 1000 pieces alone! :) I was so happy!! :)
Did you do it in one afternoon?!?!!!

looking forward to see u again!

puss och kram!

Mamman sa...

Underbart Amanda!
Kan du inte visa hela bilden innan den åker tillbaks i lådan.rammoduc

b i s y s s l a r n a sa...

Galini!
I'm happy you discovered the beauty of puzzles! But be careful, you can get addicted, like me :)
My puzzle had 1000 pieces and yes I did it in one afternoon. One long afternoon. It's clear I had nothing else to do, I hardly left the table..
See you soon!

Ingela.
Pusslet är redan tillbaka i lådan, det fick inte vara med så länge eftersom det låg på vårt enda bra bord. Men kanske tog jag någon mer bild på det innan dess korta liv var slut. Jag ska se efter. Kram och tack!

Ida sa...

Åh va vackert med ljuset som vandrar!

Och snart kommer du hem!!

b i s y s s l a r n a sa...

Ida!
Ja, hurra. Snart blir det Göteborg och då får vi kaffe i solsken har jag bestämt. Men först är det väl somliga som får åka till NewYork?