24.4.11

påskägg

Det blir ju inte riktig påsk här om jag inte färgar ägg på wergerskt vis. Alltså måste jag göra det varje år. Man får ju ta med sig sina viktigaste traditioner så att man känner sig hemma var man än är. 

först lindar man lökskal och fina blad runt äggen. 
sytråd är bra att linda med. 

sen beundrar man konstverken lite på halva vägen. 

äggen får koka i det lökskalsfärgade vattnet. 
färgen ska vara vackert rödbrun. 

under tiden kan man tvätta händerna 
och upptäcka att de inte blir rena. påskfina?

så till slut får man packa upp de små paketen 
och bli alldeles lycklig för att äggen är så vackra. 
extra nöjd är jag med de små hjärtana på ägget till vänster. 
årets överraskning.


Glad påsk i sista sekunden!

2 kommentarer:

Ida sa...

finaste äggen! vad har du använt för blad som blir så där röda och fina då?

b i s y s s l a r n a sa...

Ida! Jag brukar plocka blad jag tycker är fina, helst flikiga eller med någon annan bra form. Iår hittade jag tillexempel ett gräs med hjärtan på och det funkade ju bra.
Bladen färgar oftast inte alls utan syns som ljusare siluetter. Ibland kan man dock ha tur och det blir lite ljusgrönt. Det är lökskalen som färgar så bra. Jag använde gula lökskal, men vattnet blir rött ändå om man kokar dem en stund. Om man lindar skalen runt äggen lämnar de gulbruna märken och det är kokvattnet i direkt kontakt med äggskalet som färgar rött. När man lindar in äggen är det alltså bra att inte täcka in dem helt och hållet. Det är i öppningarna som det blir sådär mörkrött och vackert.
Det går åt ganska mycket lökskal så det kan vara bra att börja samla några dagar innan..
Slutligen kan man väl säga att det är helt onödigt att försöka planera hur det ska bli. Istället går man på känn, gör lite hur som helst, och gärna lite slarvigt. Men linda hårt så blir siluetterna tydligare, det inbillar jag mig iallafall.
kram! amanda